INTERNET UCJENE U HRVATSKOJ. Evo što trebate znati

INTERNET UCJENE U HRVATSKOJ. Evo što trebate znati

Zbog svakodnevnog prijavljivanja slučajeva ucjene putem interneta, odlučili smo napisati završni rad na tu temu. Nemamo dovoljno volontera ni podrške da uspijemo udovoljiti svakom “pozivu u pomoć” pa nam je ovo jedino rješenje. Molimo vas da tekst pročitate pažljivo, držite se upute koje se spominju i uputite sve na isti kako bi se broj žrtava uvelike smanjio.

Centar za edukaciju i prevenciju nasilja 2016. godine ozbiljno je pristupio slučajevima online ucjena. Putem društvene mreže Facebook počinitelj uputi videopoziv žrtvi s ciljem samozadovoljavanja, a koji se potom snima od strane počinitelja. Odmah slijedi ucjena i iznuda prilikom čega počinitelj traži određeni iznos novca kako neprimjereni sadržaj ne bi objavio javno. Iznosi se kreću od 50 eura pa do 3500 eura. U 2017. godini prema podacima koje smo prikupili, u Republici Hrvatskoj ovakvom vrstom prevare počinitelji su prihodovali oko 80 tisuća eura, a do danas smatramo da je taj iznos učetverostručen.

Prema nekim pokazateljima procjenjuje se da je na području Republike Hrvatske na dnevnoj bazi izvršeno preko dvije stotine ucjena i na tu brojku dodaje se jedna trećina ponovljenih ucjena.

Kako ne postati žrtvom ucjene

Kako smo u tekstu naveli, ucjene se događaju na društvenoj mreži Facebook, a proces je jednostavan; dobijete zahtjev za prijateljstvo te ako ga prihvatite instantno kreće dopisivanje između počinitelja i žrtve. Ono se pak odvija na jako lošem hrvatskom jeziku od strane počinitelja i ponekad je teško odgonetnuti što počinitelj piše. Nakon nekoliko minuta žrtva zaprima videopoziv koji rezultira virtualnim samozadovoljavanjem. Cijeli videopoziv se snima. Nakon prekida poziva, počinitelj od svoje žrtve zahtjeva određeni novčani iznos kako snimljeni materijal ne bi objavio javno.

#1 No, navedeni scenarij je vrlo jednostavno izbjeći. Počinitelj se koristi profilom koji za profilnu fotografiju ima osobu ženskog spola i uglavnom su to osobe izuzetno privlačnog izgleda. Prilikom zaprimanja zahtjeva za prijateljstvo od takve osobe jasno se vidi da uglavnom počinitelj i žrtva nemaju zajedničke prijatelje, a profil počinitelja uglavnom ne sadrži nikakve detaljne informacije niti je ažuriran na dnevnoj bazi. Imena takvih profila uglavnom su nejasna tj. toliko su komplicirana da ih ne znamo ni izgovoriti pravilno.

NAPOMENA* Profilna slika i ime profila mogu jasno otkriti da se radi o prevari

#2 Ako pak prihvatite zahtjev za prijateljstvo i odlučite stupiti u kontakt s osobom, obratite pažnju na sljedeće:

Poruke koje šalje počinitelj su nečitke, nejasne i gramatički neispravne. Vrlo je jednostavno zaključiti da se počinitelj koristi alatom za prijevod (Google Prevoditelj i drugi). Poruke su kratke i sastoje se od raznih nejasnih pitanja. Dopisivanje traje jako kratko i nakon njega slijedi videopoziv.

NAPOMENA* Poruke su pisane na jako lošem hrvatskom jeziku što je indikator prevare jer se po svojoj prirodi korisnici služe svojim materinjim jezikom ili eventualno engleskim jezikom. Prijevod na loš hrvatski jezik znak je prevare. Videopoziv nakon tek nekoliko razmijenjenih poruka također je indikator da se radi o prevari.

#3 Nakon kratkog dopisivanja slijedi videopoziv od strane počinitelja u kojemu se traži od žrtve da se samozadovoljava. U ovom naputku ne moramo dalje opisivati slijed događaja.

NAPOMENA* Videopoziv dolazi svega nekoliko minuta od prihvaćanja zahtjeva za prijateljstvo. Jasan znak da se radi o prevari. Naime, upravo videopoziv koji se pojavljuje svega nekoliko minuta kasnije je “zaštitni znak” ove organizirane grupe prevaranata.

Što ako postanem žrtva ucjene

Ako ste postali žrtva ucjene znači niste čitali tekst na vrijeme (mala šala da ne bude sve tako crno). Centar za edukaciju i prevenciju nasilja uz pomoć Operativnog Centra odlučio je ispitati što se dogodi kad postanete žrtvom ucjene. Evo što smo napravili:

Koristili smo 50 profila (kreirani još 2014. godine za potrebe Operativnog Centra) na društvenoj mreži Facebook s ciljem da i sami postanemo žrtva ucjene te smo tako stupili u kontakt s grupom počinitelja. Koristili smo se već dostupnim videozapisima kojima smo se “predstavljali” tijekom videopoziva. Počinitelji nisu znali tko smo i koje su naše namjere. Nakon završenog videopoziva stizale su nam poruke u kojima se navodi kako moramo uplatiti određen iznos u protivnom će naš video biti objavljen javno (također prijete da će video poslati našim prijateljima na spomenutoj društvenoj mreži). Naravno, nije nam palo na pamet izvršiti uplatu, nego gledati što će se tada dogoditi.

Naš cilj je bio pronaći način kako proći ovu situaciju bezbolno i bez pristanka na ucjenu (uplatu novca), a da pri tomu “naš” videozapis ne bude objavljen. Pokušavali smo na razne načine; molili smo da se sadržaj ne objavljuje, govorili smo da imamo djecu i da nam novac treba za školovanje i slično, ali nisu ni najmanje marili za naše molbe.

Kako smo “potrošili” sve ideje, jednu smo ipak ostavili za sam kraj; BLOKIRANJE. Da, zvuči jednostavno i smiješno, ali i besmisleno. No, upalilo je!

Zadnja “linija obrane” bila nam je pokušaj blokiranja počinitelja s ciljem da mu se onemogući bilo koja mogućnost daljnje komunikacije s nama. Iako je izgledalo da to neće funkcionirati jer se počinitelj nastavio javljati s drugih korisničkih računa (zahvalni smo mu na tom mega nepromišljenom potezu), nastavili smo daljnje blokiranje. Pričekali smo 24 sata od zadnje blokade i čekali da počinitelj objavi sadržaj. Dva dana čekanja i ništa. Ni traga ni glasa počinitelju. Tada smo shvatili da se ovaj potez zapravo isplatio i ne samo to; ovaj način spasio je mnoge žrtve u 2017. i 2018. godini (žrtve koje su se javile CEPN-u).

Kako je moguće da jednostavnim blokiranjem počinitelja sve prođe bezbolno?

Nemamo odgovor temeljen na znanstvenim činjenicama, ali imamo rezultate iz prakse. Znamo da se radi o grupi koja okuplja oko 200 članova kojima je zadatak prihoditi što je više novca moguće. Imaju i vlastiti sustav međusobnog natjecanja; tko taj dan više prihoduje, ima nagradu u novčanom iznosu – bonus. Iz navedenog razloga pretpostavljamo da počinitelji nemaju puno vremena “natezati” se sa žrtvom oko iznude novca jer time povećavaju rizik od otkrivanja vlastitog identiteta. Nadalje, zašto bi objavili sadržaj kad ionako neće dobiti novac za to, a to im je zadatak, i k tomu dodatno se izložiti riziku.

Naše ultra malo istraživanje provedeno je 2016. godine koristeći se s 50 korisničkih računa, a spomenutu metodu smo koristili na 10 slučajeva i svi su rezultirali isto; nema novca, nema objave.

Nakon našeg saznanja odlučili smo savjetovati žrtve koje su nam se javljale do trenutka pisanja ovog teksta i dati im točne upute što raditi kada dođe do slučaja ucjene; ukratko, mnogi sada mirno spavaju.

DODATAK* Ako pak dođe do slanja sadržaja vašim prijateljima – to će biti oni koji su vašu fotografiju profila označili sa “Sviđa mi se” a.k.a “Like”.

Počinitelji iskorištavaju dva faktora prilikom ucjene; sramotu i strah. Nemojte im pokazati strah i sigurni ste.

Dragi prijatelji, u ovakvim slučajevima u kojima “dobrovoljno” pristajete na ucjenu unatoč jasnim pokazateljima da se radi o istom, morate znati sljedeće; tu nema policije, hitne pomoći, vojske, prijatelja, roditelja i alata koji vam mogu pomoći. Zdrav razum jedina je linija obrane.

Molimo vas da dijelite ovaj tekst i pomognete onima oko sebe, svojoj zajednici, da ne prožive patnju žrtve. Iako bez loših namjera i s ciljem uživanja i opuštanja, ponekad bezazleni videopoziv može dovesti do samog ruba.

Centar za edukaciju i prevenciju nasilja stoji vam na raspolaganju bilo kada i bilo gdje i za bilo što.

By |2018-11-20T19:39:36+00:00studeni 20th, 2018|Categories: Edukacija, Novosti|

About the Author:

Centar za edukaciju i prevenciju nasilja prvi je i jedini Centar ove vrste u Republici Hrvatskoj.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.

This Is A Custom Widget

This Sliding Bar can be switched on or off in theme options, and can take any widget you throw at it or even fill it with your custom HTML Code. Its perfect for grabbing the attention of your viewers. Choose between 1, 2, 3 or 4 columns, set the background color, widget divider color, activate transparency, a top border or fully disable it on desktop and mobile.